woensdag 11 september 2013

Courgette salade


Courgette salade met mozzarella

Elke middag eet ik een rijk gevulde salade. Meestal kies ik voor sla met een heleboel er doorheen, vis of restjes koud vlees, iets met kaas, gehakte nootjes..... 
Voor de verandering wilde ik graag een andere salade eten.
Wist je dat je van een courgette een heerlijke salade kunt maken? Ik koos er voor om er mozzarella, pijnboompitten en Parmezaanse kaas doorheen te doen.
Maar ik denk dat het ook heerlijk is om er een restje koud vlees door heen te scheppen, zoals bv stukjes koude kip. Een goede olijfolie er doorheen, beetje verse peper en een frisse en stevige salade is je maaltijd.


Ingrediƫnten (1 persoon)
Recept printen

  • 1 kleine courgette
  • handje vol rucola
  • halve bol mozzarella
  • olijfolie
  • vers gemalen peper
  • 2 eetlepels geroosterde pijnboompitten
  • een halve eetlepel Parmezaanse kaas

Bereiding
  1. Was de courgette en snijd de bovenkant er vanaf. 
  2. Maak nu lange repen. Met een dunschiller of kaasschaaf kun je hele dunne en lange plakken schaven. Gewoon lekker met schil!
  3. Voeg alle overige ingredienten toe 
  4. En als laatste een flinke scheut olijfolie er overheen en vers gemalen peper
Eet smakelijk!


Dit recept is voor Gok: oranje



4 opmerkingen:

  1. Hi Jacoline,

    Zojuist gemaakt al was ik in de veronderstelling dat ik alle ingrediƫnten in huis had... Bleek dit niet zo te zijn en heb dan ook de mozzarella vervangen voor feta kaas en de Parmezaanse kaas voor emmentaler kaas. Verder heb ik aan de dressing nog wat verse limoensap toegevoegd en Himalaya zout.

    Heel smakelijk, maar jouw variant maak ik zeker eerdaags!

    Groetjes Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jacoline,

    Even een vraag waarom is dit Gok oranje en niet Gok groen? Ik ben nog een beetje zoekende en zie het niet altijd. In het boek van Yvonne Lemmers staan ook soortgelijke salades maar die zijn dan Gok groen.

    Groetjes Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marion courgette bevat 4,5 gram koolhydraten per 100 gram. Je eet dus al snel meer dan 100 gram zeker met andere producten erbij en dan kom je boven de grens van 5 gram.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel Jacoline, nu is het me duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen